20 novembro 2024, quarta-feira — Auditório Christopher Bochmann
Escola de Artes — Colégio Mateus d’Aranda, Rua do Raimundo, 98
Concerto: 21h00
Orquestra Clássica da Universidade de Évora + Coro Mateus d’Aranda
Direção: Maestro Pedro Amaral (Escola de Artes, Universidade de Évora)
Workshop #01 — Convento dos Remédios, Oficina Tipografia
09h30 > 13h00
TIPOICONOGRAFÍA: dibujar letras, escribir dibujos
Roberto Gamonal (Universidad Complutense de Madrid).
Recuperando o conceito de “tipoiconografia” de Martín Solomon, iremos experimentar de forma lúdica e criativa pequenos exercícios de variação da forma, tamanho, largura e peso com um limite de tempo para agilizar o processo. Para tal, teremos como base a tipografia SuperTipoVeloz de 1942, através de um template com seleção de módulos, com os quais poderemos trabalhar tanto no desenho de letras como na criação de ilustrações tipográficas.
>> Limitado a 20 inscrições + info: 14et@uevora.pt
Workshop #02 — Convento dos Remédios, Oficina Tipografia
14h30 > 18h00
Literatura de Cordel (tipografia tradicional)
Júlia Garcia (Oficinas de São Miguel), Manuel Diogo (O Homem do Saco) & João Infante (Mestre Tipógrafo).
Workshop de tipografia de caracteres móveis que decorrerá no Convento dos Remédios, onde os participantes terão oportunidade de conhecer o vasto espólio da Coleção de Tipografia Tradicional Eborense. Após algumas noções básicas da técnica tipográfica iremos recriar contemporaneamente a antiga tradição da literatura de cordel: pequenos livros e folhetos de poetas populares que se vendiam nas feiras e tantas vezes impressos nas tipografias da cidade.
>> limitado a 8 inscrições: 14et@uevora.pt
Workshop #03 — Colégio dos Leões, sala 3
09h30 > 13h00; 14h30 > 16h30 Escola de Artes, Estrada dos Leões
Glyphs, Digital Type
Rainer Scheichelbauer (Glyphs; Schriftlabor), Sérgio Martins (Schriftlabor). Nesta oficina intensiva de um dia vais aprender a criar fontes com três estilos diferentes, com os mais recentes truques internos e insights profissionais. Vamos utilizar o Glyphs, gerando uma fonte de pixel, manuscrita e uma fonte geométrica.
>> Limitado a 20 inscrições: 14et@uevora.pt
Workshop #04 — Colégio dos Leões, sala 1
9h30 > 13h00; 14h30 > 18h00 Escola de Artes, Estrada dos Leões
Tipografia Modular com TIMOS e FontStruct
João Gomes (FA-ULisboa).
Seguindo a tradição de sistemas modulares (Albers, Trochut, etc.), este workshop de desenho de tipos combina ferramentas contemporâneas analógicas e digitais. Teremos uma abordagem inicial na experimentação manual e a anatomia de letra através do uso e combinação de formas geométricas simples, e exploraremos o sistema de escantilhão TIMOS (Ângelo Gonçalves), com o objetivo de desenvolver uma composição tipográfica curta mas representativa da diversidade do alfabeto latino.
Este workshop faz parte duma investigação financiada pelo Programa de Bolsas de Doutoramento da FCT – Fundação Para a Ciência e Tecnologia (Conc. N.o 2020.06696.BD, DOI: 10.54499/2020.06696.BD).
>> Limitado a 15 inscrições: 14et@uevora.pt
22 novembro 2024, sexta-feira — Auditório da Fundação Eugénio de Almeida . Centro de Inovação Social, Rua Vasco da Gama
09:00 Receção / Acreditação
09:15 Sessão de abertura — welcome 14ET moderação Cátia Silva (CIMAC)
Hermínia Vilar, Reitora Universidade de Évora
Paulo Simões Rodrigues, Diretor do CHAIA Centro de História de Arte e Investigação Artística, Universidade de Évora
Tiago Navarro Marques, Diretor da Escola de Artes da Universidade de Évora
09:45 KEYNOTE SPEAKERS — moderação Cátia Silva (CIMAC)
That’s not a flag by Eduardo Aires (Studio Eduardo Aires)
EDUARDO AIRES is the founder of one of the most prestigious Design Studios in Portugal. His vast work crosses borders, having been recognized with several excellence awards. The development of the visual identity for the Government of Portugal, last year, resulted in a huge success in recognition by its peers, unlike one of the most controversial political decisions in this area. This project had the collaboration of a typographic font by Dino dos Santos.
See more at https://www.eduardoaires.com/
The State of Typography by Dino dos Santos (DSType)
DINO DOS SANTOS, is the main face of DSType. It is one of the most established type design studios in Portugal, developing various projects around the world. His extensive work has been recognized with numerous awards, including a Certificate of Excellence in Type Design from the Type Directors Club.
We highlight some of the most representative typography projects, developed for the FIFA World Cup Russia 2018, Qatar 2022, UEFA Nations League, UEFA Euro 2020, UEFA Euro 2024 and Expo 2020 Dubai.
See more at https://www.dstype.com/
11:00 Coffee break
11:15 Painel #01 TYPO/graphic/ology — moderação Pedro Amado (FBAUP)
14ET01 Creating a Design Space for a Style Responsive Variable Font.
by Lennard Hadley (ESAD)
14ET02 Words of a Typefounder A piece of oral history on Fundición Tipográfica Neufville.
by Oriol Moret, Sheila Gonzalez-Mardones, Laura Membrado (Universitat de Barcelona)
14ET03 Mutatio — A Natural Alphabet.
by Alice Merkens, Paulo Maldonado (UÉvora)
14ET04 The Role of Error in Generative Typography.
by Eloy Segura Rosas (Universidad Francisco de Vitoria)
12:30 Almoço livre
14:30 Painel #02 typo/GRAPHIC/ology — moderação Ana do Carmo (IPT)
14ET05 Digraph Fashion Logos in Yugoslavia.
by Jelena Drobac (ATSSB)
14ET06 Tipos Ibéricos (Iberian Types): an Iberian meeting with letterpress as a mediator between learning and creativity.
by António Fonseca
14ET07 The Forgotten Printer. A rediscovery of the work of the first printer in Geneva, Adam Steinschaber.
by Michael Parson (Typogama / Parson research)
15:30 Keynote Speakers — moderação João Neves (ESART-IPCB)
Research IN, FOR and THROUGH typography
by Eduardo Herrera & Leire Fernandez (EHU-UPV)
LEIRE FERNÁNDEZ and EDUARDO HERRERA are graphic design professors at the University of the Basque Country (UPV/EHU).
They are responsible for the graphic design and typography research group “Letraz” at UPV/EHU, with a starting line that starts from the analysis and experimentation of creative processes that involve giving meaning to a discursive approach through a visual substance. His projects have been recognized with several awards such as the international “Clap Platinum” for the best font design for text, the “Golden Yearbook” for the best editorial publication design, the “Juan de Yciar Award” for editorial quality, among others.
With several books published, among which we highlight «Book cover design. Visual rhetorical resources” (Editorial Sintesis), “A creative process in the graphic design of posters” (UPV/EHU Editorial) or “Stories that leave a mark. Origin and meaning of 50 graphic marks» (GG Editorial).
16:30 Coffee break
16:45 Painel #03 typo/graphic/OLOGY — moderação Teresa Cabral (FA-UL)
14ET08 Case Study of a Dynamic Visual Identity for a Festival of Contemporary Dance.
by Paul Hardman (University of Coimbra, CISUC), Nuno Coelho (University of Coimbra, CEIS20)
14ET09 The Importance of Typography in Brand Identity: Evolutionary Analysis of Typographic Design in Trademarks in the 21st Century.
by José Manuel Bardera Albalá (Universidad Complutense de Madrid)
14ET17 The traditional typography workshop of Évora’s memory printers at Remédios Convent.
by Alexandra Charrua e Merciana Rita (Évora City Council / Culture and Heritage Division / Study Centre of Alentejo Intangible Cultural Heritage)
20:00 Jantar 14ET
Escola de Artes — Colégio Mateus d’Aranda, Rua do Raimundo, 98
09:00 Receção / Registo
09:15 Painel #04 TYPO/graphic/ology — moderação José Gago da Silva (EArtes, UÉ)
14ET10 Typography as the pillar of Visual Identity ISEP – Instituto Superior de Engenharia do Porto Visual Identity Program.
by Joel Vilas Boas (ISEP), Maria João Viamonte, Roque Brandão (ISEP)
14ET12 The expressiveness and materiality of typography in digital art discourse: Immersive narrative environments.
by Nuno Martins (University of Algarve), Bruno da Silva (University of Algarve), Tiago Navarro Marques (University of Evora)
14ET14 Vivenciar a História da Tipografia Aprendizagem e Criatividade na Oficina Tipográfica do Politécnico de Tomar.
by Regina Delfino (Instituto Politécnico de Tomar)
14ET16 A Study on Typographic Diversity and Graphic Flexibility.
by Beatriz Correia (University of Evora)
10:30 Painel #05 typo/graphic/OLOGY — moderação Vítor Quelhas (IPP)
14ET13 Tales in a shoe box — Playing with type.
by José Gago da Silva (University of Evora), Tiago Navarro Marques (University of Evora)
14ET11 Chromatic Aberration Development of a chromatic typography for climate change.
by Tiago Rego (FBAUP), Pedro Amado (FBAUP)
14ET15 Newfound Type; an Estonian Approach to Wood Type.
by Charlotte Biszewski (Estonian Academy of Arts), Maria Muuk, Aimur Takk, Danila Rygovskiy (TYPA)
11:15 Coffee break
11:30 KEYNOTE SPEAKER — moderação Paulo Maldonado (EArtes-UÉ)
How to develop an ethical design practice and build a better world.
by Manuel Lima
A Fellow of the Royal Society of Arts, named “one of the 50 most creative and influential minds” by Creativity magazine, Manuel Lima is the founder of VisualComplexity.com, Senior UX Manager at Google, and a regular teacher of data visualization at Parsons School of Design. He has over fifteen years of experience designing digital experiences and leading product teams at companies like Google, Codecademy, Microsoft, Nokia, R/GA, Kontrapunkt, and the Museum of the Moving Image. Manuel loves big ideas and ambitious projects. He believes in the explosive mix of grit, talent and optimism. He grows smart and talented teams through empowerment and autonomy, mentoring and inspiration, and let’s not forget, fun and passion. He is the author of four books translated into several languages. His latest book, The New Designer, blending approaches derived from ethics, psychology, economics, and ecology, The New Designer is a vital, field-changing treatise that will appeal to any reader who seeks to understand design’s massive influence on the contemporary world.
see more at www.mslima.com
12:30 Entrega de prémios (melhor Poster + melhor Comunicação)
Inauguração do Painel 14ET — Guilherme Lopes “Clichê” (Alumni EArtes)
12:45 Concerto de encerramento Sea JAZZ — Quartet
Quarteto de Estudantes da Classe de Jazz do Departamento de Música da Escola de Artes da Universidade de Évora — Beatriz Baptista (voz jazz), Ruben Belchior (guitarra baixo), Raul Caldeira (guitarra jazz), Manuel Rico (bateria jazz).
13:00 Almoço Colégio Mateus d’Aranda (sala dos Espelhos)
14:30 Reunião ATIPO
15:30 Visita cultural Fundação Eugénio de Almeida
ORGANIZAÇÃO
Escola de Artes da Universidade de Évora
Departamento de Artes Visuais e Design
CHAIA — Centro de História de Arte e Investigação Artística
APOIO INSTITUCIONAL
Universidade de Évora
Associação Évora 2027
ATypI — Association Typographique Internationale
Câmara Municipal de Évora
Espaço Museológico Convento dos Remédios – Oficina de Tipografia Tradicional de Évora
APOIOS
CHAIA — Centro de História de Arte e Investigação Artística
IN2PAST – Laboratório Associado para a Investigação e Inovação em Património, Artes, Sustentabilidade e Território
FUNDAÇÃO EUGÉNIO DE ALMEIDA
DELTA CAFÉS
GLYPHS
CIMAC, Alentejo Central
Quinta do Paral
DECO Publicidade
MANSOGROUP
MEDIA PARTNER
AMAGAZINE
ENSINO MAGAZINE